Edinilen İkinci Dildeki Yazı Yönünün Zaman Akış Yönü Algısına Etkisi #KHAStaAraştırıyoruz

3 Şubat 2022

Psikoloji Bölümümüzden Dr. Öğr. Üyesi Aslı Aktan-Erciyes’in koordinatörlüğünü yürüttüğü “Edinilen İkinci Dildeki Yazı Yönünün Zaman Akış Yönü Algısına Etkisi” başlıklı TÜBİTAK projesi, farklı bir dili öğrenmenin bilişsel süreçleri ne şekilde etkilediğini kuramsal ve pratik düzeyde inceleyen bir çalışma.

 

Anadilinizden farklı bir dili öğrenmek, hayata bakış açınıza farklı bir pencere açıyor. Bununla birlikte bazı bilişsel süreçler bundan beklenmedik bir şekilde etkilenebiliyor. İkinci bir dili öğrendiğinizde aslında bilişsel süreçlere de bir güncelleme yapıyorsunuz. Ne anadiliniz ilk öğrendiğiniz şekliyle kalıyor ne de edindiğiniz ikinci dil anadilin etkisinden bağımsız olabiliyor.

Örneğin, zamanın akış yönü algınız ikinci bir dil öğrendiğinizde (şayet bu dil anadilinizden farklı yönde yazılıyorsa) bu dilden etkilenebiliyor. Artık sizin için zaman daha az soldan sağa akıyor.

Psikoloji Bölümümüzden Dr. Öğr. Üyesi Aslı Aktan-Erciyes’in koordinatörlüğünü yürüttüğü “Edinilen İkinci Dildeki Yazı Yönünün Zaman Akış Yönü Algısına Etkisi” başlıklı TÜBİTAK projesi, ikinci dilin anadil süreçlerine olan etkilerini hem pratik hem de kuramsal alanlarda açıklamayı amaçlıyor.

TÜBİTAK 1002 Hızlı Destek Programı tarafından desteklenen 44 bin 500 TL bütçeli proje, Ekim 2021’de başladı ve Ağustos 2022’ye dek sürdürülecek. Halihazırda veri toplama aşaması süren projede katılımcı profili oldukça geniş. Bu araştırmada genç yetişkinler hedef alınıyor.

Bu projeyi ve Dr. Erciyes’in direktörlüğünü yaptığı SiLaB / Studies in Language and Bilinguailism (Dil Gelişimi ve Çiftdillilik Araştırmaları) Laboratuvarının çalışmalarını şu adresten takip edebilirsiniz:  https://silab.khas.edu.tr/

Leave A Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir